Sabtu, 31 Disember 2011

~SeLaMaT mEnDuDuKi PePEriKsAaN aKhir~



Assalamualaikum...
selamat berimtihan kepada semua warga MSSJ, semoga kita dapat menghadapinya dengan baik dan tenang. kita berdoa kepada ALLAH supaya mengurniakan kejayaan kepada kita.
perperiksaan adalah medan untuk kita menguji tahap kefahaman dan kebolehan akedemik atas apa yang telah dipelajari. Dari itu, kita boleh mendapatkan satu rumusan tahap pengetahuan dan kebolehan kita dalam apa yang dipelajari.
Namun kita juga harus mengerti bahawa bukan kejayaan mendapatkan sijil dan ujian diatas kertas sahaja sudah cukup untuk membuktikan sesorang itu berilmu. Orang berilmu itu memiliki pelbagai ciri- cirinya. Antaranya ialah dia semakin dekat dan takut dengan ALLAH S.W.T. firman ALLAH di dalam Al-Quran :" Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu". (al-Faatir: 28).
Dengan ini dapatlah kita fahami bahawa ilmu itu akan dapat menjauhkan diri kita dari melakukan kesalahan dan kemungkaran, bahkan ia akan membawa kita ke jalan kebaikan. Baiki niat kita dan beramalah dengan ilmu yang kita miliki, serta sebarkanlah ilmu itu kerana ia menjadi amanah kita. Akhir kalam carilah ilmu dengan amanah dan sampaikan dengan amanah. Semoga ALLAH ampunkan segala dosa dan menerima taubat dan amalan soleh kita.Amin.
Sama-samalah kita mengambil manfaat, yang baik itu datangnya dari ALLAH dan yang buruk itu datang dari hamba yang dhaif lagi hina ini. Kritikan dan pembetulan amat dialu- alukan.
Wassalamulaikum..

Dari Hashemi Rafsanjani Bin Kasim
[ Exco akademik MSSJ ]

0 ulasan:

Catat Ulasan

Search Box